Hovvej 11 • 7860 Spøttrup • 28195542 • info@opholdsstedet-udsigten.dk

Glade elever og gode resultater


På Bustrupstederne oplever vi, at vores elever er godt tilfredse med at være hos os. Vi oplever, at anbringelser meget sjældent slutter i utide, men derimod når de unge er klar. Vi oplever, at eleverne udvikler sig fra ”ingen ønsker og ingen energi på livet” i starten af deres ophold hos os, til ”mange idéer og ambitioner” –  som i øvrigt ofte bliver til virkelighed.

Flot statitistik

80 % af alle de elever, der er gået til eksamen på Dagskolen Bustrup, består med minimum karakteren 2.

53% af vores tidligere elever er allerede inden for fem år efter at have været på opholdsstederne kommet ud af det offentlige system og klarer sig selv.

Vi ved således med vores opgørelse, at der i dag er 23 af vores tidligere elever fra perioden 2010 – 2015, som enten er færdiguddannet, er i gang med en uddannelse. Enkelte er på et botilbud. Det betyder at i alt 72 % er i gang med en god udvikling. Det synes vi er flot, og vi arbejder hele tiden på at forbedre resultaterne. Vi kan se, at jo ældre de unge er når de endelig starter i et socialpædagogisk tilbud, des flere ressourcer kræver det at få dem videre i livet.

På Bustrupstederne arbejder vi på at hjælpe børn og unge, som står midt i et vadested, og som ikke har kræfter og tro på, at de også kan få et godt liv. Vi er engagerede voksne med stor tålmodighed. Vi er kompetente og dygtige i vores arbejde, og er dem, der er glade for selv en lille fremgang. Vi har erfaring for at det lykkes, når vi bliver ved. Vi har en mening om, at det også skal lykkes at skabe en bæredygtig fremtid for vores unge. I denne artikel vil vi fortælle noget om, hvordan vi bær os ad.

Opskriften på succes: Hovedingrediensen er relationer

Vi skaber relationer til de børn og unge, som bor hos os. Til naboerne, til mennesker i lokalområdet. Til hinanden. Igennem hverdagens gøremål og aktiviteter sammen. Fordi vi ved at det er vigtigt at finde det bedste frem i hver af de unge. Så vokser vi hver især og bliver i godt humør og livet bliver vildere og sjovere.

Foruden opbygning af relationer bruger vi også mentalisering. Det betyder at vi lytter til vores egen nysgerrighed og aldrig bliver trådt på sjælen, når vi får et andet svar end det, vi håber på at få. Helt enkelt: Vi lytter, læser og vil forstå de vores elever.

Aktiviteter som kan samle flokken eller som giver mening for få – det bidrager alt sammen til et godt liv. Liv som når vi rejser. Liv som når vi laver teater. Og så laver vi kunst, fitness, bruger kroppen og hovedet, spiser sundt og får energi til det vi laver. Gennemfører undervisningen fælles og for den enkelte elev. Siger og viser “op på hesten” igen og igen.

Indsatserne dokumenteres

Lærerne og pædagogerne har meget at se til, ligesom andre mennesker på arbejde. Dette bliver ikke sagt som en beklagelse, men blot for at sige lidt om, hvad vi laver i hverdagen – ud over vores vigtigste opgave, som er at sikre vores elevers bedste uddannelse og udvikling.

Vi skriver hver dag en kort dokumentation om det, der er sket. Hvilke fremskridt går den enkelte elev i forhold til den handleplan og i forhold til de delmål, vi har opsat sammen med den unge, og den anbringende sagsbehandler. Vi skriver ned, hvis der er sket særlige ting, der er vigtige at give videre til den medarbejder, der kommer på arbejde i morgen. Og så er dokumentationen vigtig, fordi stedets socialrådgiver kan bruge det til en samlet statusrapport til det kommende statusmøde med anbringende kommunes sagsbehandler.

Lærerne skriver ned, om eleverne har passet deres skole, praktik eller af en eller anden grund ikke er mødt op. Det er vigtigt til ugens status, hvor lærerne og eleverne gennemgår ugens status over fremmøde og aktiviteter i skolen.

Flere kompetencer med instruktøruddannelse

For øjeblikket er der nogle af medarbejderne, der gennemgår “Instruktøruddannelsen”, der er en kompetencegivende uddannelse, som samtidig betyder, at samarbejdet mellem medarbejderne bliver endnu bedre. Instruktørerne introducerer emner og eksempler fra stedet praksis for deres kolleger, som så diskuterer og kvalificerer deres arbejde med de unge, skridt for skridt. Der er personalemøde en gang om ugen, hvor vi gennemgår eleverne, og hvordan det går med den enkelte elev.

En travl hverdag med god stil og godt humør

Det er en del af ugens arbejde at planlægge og tage stilling til, hvordan programmet skal forberedes. Der skal holdes hus og hjem og have, så der altid ser flot ud på opholdsstedet, på skolen og omkring os. En af eleverne sikkert til tandlæge eller i fitness, kontaktpædagogen skal have en samtale med sin kontaktelev og få snakket om hvad der trykker, og finde de bedste løsninger. Måltiderne er vigtige tidspunkter p. dagen og morgenmad og aftensmad skal laves, og der skal gøres rent, og måske skal eleverne lige køres til købmanden, så de kan bruge deres lommepenge.

Dette lille og alt for korte overblik fortæller ikke om at vi lige nu laver teater og syr kostumerne, slår græs, får bilen vasket eller til service, ringer til elevens forældre, taler med socialrådgiveren og spreder godt humør, fordi vi er tilfredse med vores arbejde.

 

Artikler om Dagskolen


Meningsgivende skolegang

Socialrådgiver Stine Kamuk om en meningsfyldt skolegang: “Erfaringen er, at de unge først og fremmest skal opnå en relation eller tilknytning til lærerne, for at den reelle indlæring kan ske. Eleverne skal mødes med anerkendelse, ros og glæde. Det behøver ikke være en kamp at gå i skole.”

Intuition og vedholdenhed

Vi har udviklet lærerens særlige sans – en kombination af intuition og vilje til at gribe ind.  Øjet i nakken stiller skarpt på det, der ellers ikke er til at se. Hvad gemmer sig mon under toppen af isbjerget?

Plusser på kontoen – de små sikre succeser

Vi belønner eleverne for at motivere dem til at tage flere timer. Vi må også hele tiden sørge for, at de har succesoplevelser og får plusser på kontoen, siger Kirsten Andersson, som er afdelingsleder på dagskolen. På den måde arbejder vi med “de små sikre succeser”.

Elevernes behov er i fokus på Dagskolen på Bustrup

Dagskolen har mange lærerressourcer. Vores styrke er, at vi har fokus på, hvad der er bedst for den enkelte elev, og så gør vi det, siger Kirsten Andersson. Vores opgaver er, at have elevernes behov i fokus.

CVR: 29233217 • Opholdsstedet Udsigten • Hovvej 11 • 7860 Spøttrup • 28195542 • info@opholdsstedet-udsigten.dk

CVR: 29233217 • Opholdsstedet Udsigten • Hovvej 11 • 7860 Spøttrup • 28195542 • info@opholdsstedet-udsigten.dk