Bustrup Hovedgård -
fra herregård til skolegård

Om stedet

Midt på Bustrup Hovedgård

Skolen har til huse på Bustrup, i de mest naturskønne omgivelser med bøgeskov, marker og bakker lige udenfor døren.  Skolens lokaler er indrettet i den tidligere stald, som er blevet renoveret og moderniseret fra top til tå.  Her er store, lyse klasselokaler, kontorer, kreativt værksted og café med opholdsstue og et bibliotek.

Køkken og spisesal ligger i den gamle hovedbygning. I andre bygninger er der tømrerværksted, teaterlokaler, hestestald.

Tæt på naturen

Vi har højt til himlen og en herlig udsigt over marker, skov og Limfjorden. Småveje og stier igennem skov og marker indbyder til ture på cykel eller til fods. Vi bor tæt på stranden, har Bustrup Å og hestefolde i baghaven. Det giver os rige muligheder for udendørs aktiviteter og praktiske projekter i have, park og skov.

Har du brug for mere information?

Kontakt os og hør hvordan vi kan hjælpe jer videre.

Fra Herregård ...

Bustrup er en hovedgård i Ramsing Sogn i det tidligere Rødding Herred, Viborg Amt, nu Skive Kommune. Herregårdens historie går tilbage til midten af 1400-tallet, hvor den tilhørte slægten Krabbe. Bygninger opført af rigsmarsk Tyge Krabbe i 1521, brændte under Grevens Fejde i 1534, men blev genopbygget, og senere ombygget af Christian Holck i 1626.

Den nuværende 3-fløjede hovedbygning i én etage, er fra 1766, opført af kammerråd Peder Skow. Avlsbygningerne brændte i 1869 men er genopført. Bustrup blev udstykket i 1910. Indtil starten af 1970’erne var her et drengehjem.

I 1976 købte Den erhvervsdrivende Fond Fælleseje ejendommen Bustrup, og der blev oprettet en efterskole: Bustrup Efterskole, som var en del af Skolesamvirket Tvind.

... til skolegård!

Indtil 1996 blev skolen drevet som almindelig efterskole, i begyndelsen i samarbejde med Specialarbejderforbundet, og i øvrigt med elever fra hele landet.

Siden 1996 er Dagskolen drevet som specialundervisningstilbud og med driftsoverenskomst med Spøttrup Kommune og fra 2011 med Skive Kommune.

Skolens fysiske rammer
  • Klasseværelser med tilknyttede stillelokaler
  • Stort kunstværksted
  • Teater- og dansesal
  • Café og ungdomsværelse med hyggekroge
  • Bibliotek med bøger fra Læs-for-Livet
  • Staldbygning indrettet med værksteder
  • Køkken og spisesal i hovedbygningen
  • Veludstyret fitnesscenter
  • Bålplads & sheltersplads
  • Multibane med fodbold og basketbold
  • Klatrevæg
  • Drivhus, have og marker hvor vi dyrker grønsager
Dagskolen på Bustrup -
fra indskoling til udskoling
Indskoling,
mellemtrin og udskoling
  • Ifølge driftsoverenskomst kan eleverne allerede fra indskolingsalderen få et tilbud om at gå på Dagskolen på Bustrup.
  • Målet er at eleverne afslutter udskolingen med eksamen på FP-9 eller FP-10. Dette skal give eleverne mulighed for at fortsætte til ungdomsuddannelser.
11. skoleår -
Fremtidsklassen

Et tilbud til unge som har brug for et skoleår mere. Her kan der lægges vægt på fag-faglig undervisning, afklaring på den unges uddannelsesvalg og træning i personlige og sociale kompetencer.

Skolebestyrelse

Bestyrelsen består af fem medlemmer:

Charlotte Grønhøj (Bestyrelsesformand)
Inger Hovde
Benny Haahr
Åge Dahl
Bo Østergaard

Klasseværelser har højt til loftet
Naturskønne områder ved Sønder Lem Vig
Kreativ værksted
Rejser, der rykker
Have og drivhuset